Je hebt vast wel eens gehoord van Return on Investment, maar wat is het nou eigenlijk precies? In het Nederlands is het ‘De opbrengst van de investering’, maar wat wordt hiermee bedoeld? ROI geeft de verhouding tussen de nettowinst en de kosten die je maakt weer. Het is een erg belangrijk begrip als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt en inzicht wilt hebben in de uitgaven en opbrengsten.
Waarom is ROI belangrijk?
Nu denk je misschien: waarom is Return on Investment eigenlijk belangrijk? Ik heb mijn uitgaven en inkomsten toch gewoon op orde? Met het bepalen van de opbrengst van een investering kun je inzicht krijgen of het zinvol is om te blijven investeren of niet. Verschillende investeringen kunnen ook met elkaar vergeleken worden en zo kan er bepaald worden welke investering zinvol is en welke niet. Houd er wel rekening mee dat de uitkomst van Return on Investment erg kan veranderen als u bepaalde kosten weglaat of toevoegt. Kijk daarom altijd goed naar de cijfers die gebruikt worden voor het berekenen van de Return on Investment.
ROI en Google AdWords
Maak je gebruik van Google Adwords? Dan kan Return on Investment een handig hulpmiddel zijn om te bepalen welke campagnes het meeste succes opleveren. In Google AdWords kunt je met de gratis Conversie Tracking Tool bepalen hoeveel en welke klikken tot conversie leiden. Deze gratis tool kan je helpen met het bepalen van de opbrengst van een advertentie. Veel Google AdWords-gebruikers maken echter gebruik van Google Analytics om de conversies te meten, maar dit kan ook gewoon met de Conversie Tracking tool.
Goede strategie
Wil je een bepaald doel behalen? Bijvoorbeeld uw investeringen dubbel en dwars terug verdienen? Als startende ondernemer kun je hier vast wel wat hulp bij gebruiken. Je streeft natuurlijk altijd naar een positieve Return on Investment. Een online marketingbureau kijkt samen met jou naar welke middelen er in moeten worden ingezet om je investering terug te verdienen. Er wordt vervolgens een marketingstrategie bedacht welke vaak bestaat uit offline en online marketing. Met een mix wordt de kans op succes namelijk nog groter en is jouw Return on Investment zeker positief.