We zitten nu al op driekwart van het jaaren 2018 komt alweer weer in zicht. Dat betekent dat het weer tijd wordt om te bekijken wat de online marketing trends en ontwikkelingen zijn voor het komende jaar. Indien je hier hulp bij wilt hebben kan je terecht bij Totaal Online Marketing. Hier zitten gespecialiseerde mensen die klantvriendelijk zijn en goed in hun vak. Op ‘websitezaken.nl’ staan nog meer trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Hieronder lees je de 5 belangrijkste trends en ontwikkelingen.
1. Mobiel blijft nog steeds heel belangrijk
Net als in 2017 is ook de mobiel in 2018 een belangrijk onderdeel van de online marketing trends en ontwikkelingen. Het begon eigenlijk allemaal in 2016. Toen werden er namelijk meer websites bezocht via een mobiele telefoon dan via laptops en computers, ofwel de traditionele desktop. Toch zie je nog vaak dat een webshop of een website niet optimaal geoptimaliseerd is voor de mobiele gebruikers. Websites die via de mobiel bezocht worden, moeten ook zo gemaakt zijn dat ze voor de mobiele gebruikers goed toegankelijk zijn. Hele lange vragenlijsten, formulieren of een site waarbij je heel veel moet scrollen scoren niet hoog bij de mobiele gebruikers. Het blijft dus ook in 2018 heel belangrijk dat je zorgt dat je website toegankelijk is voor mobiele gebruikers.
2. Voice search zal nog verder gaan groeien
In 2017 zag je deze trend al goed. Mensen gebruiken steeds vaker hun eigen stem om dingen op te zoeken. Dit is vooral populair onder de jongeren. Tegenwoordig zijn de mobiele telefoons ook beter in het herkennen van woorden en waren ze slechts in staat om zo een 80% van de woorden te kunnen herkennen. Dit percentage begint steeds verder te groeien en is inmiddels al richting de 95%.
3. Zoekmachines worden nog concreter en intelligenter
Als je iets wil weten ga je even naar Google, typ je in wat je wil weten en zo krijg je duizenden resultaten, waar jouw antwoord vast wel tussen zal staan. Ook zoekmachines worden steeds intelligenter en slimmer, waardoor ze zoekopdrachten steeds specifieker kunnen beantwoorden. Vaak staat het antwoord al op de pagina die tevoorschijn komt na je zoekopdracht, waardoor het voor internetwebsites wel steeds nadeliger wordt, omdat er daardoor niet meer doorgeklikt wordt naar de website.
4. Marketing automation wordt nog populairder onder adverteerders
Hoe makkelijk is het: een keer een e-mailmarketingcampagne instellen en vervolgens worden constant e-mails gestuurd naar nieuwe potentiele klanten of andere belanghebbenden. Je hoeft nooit meer om te kijken naar deze mails, deze worden gewoon voor jou verstuurd. De kracht van marketing automation is dan een heel groot. Wel wordt dit vaak aan de kant geschoven. Adverteerders hebben er geen zin om het in te stellen of vinden het niet prioriteit nummer 1, terwijl het een kwestie is van eenmaal instellen en vervolgens er ontzet veel gemak van hebben. Door de toenemende concurrentie in de onlinemarketing wereld is dit echter wel een heel belangrijk punt, wat zeker niet vergeten mag worden.
5. Linkbuilding nog steeds belangrijk
Als laatste nog linkbuilding. Linkbuilding kost veel tijd, maar zorgt er wel voor dat je website sterker en hoger kan komen. Linkbuilding zou gewoon een fulltime job kunnen opleveren, waardoor het vaak ook uitbesteed wordt. Mensen die een website in beheer hebben, hebben vaak geen tijd om nog te gaan linkbuilden. Maar ook linkbuilding is erg belangrijk voor een goede website en zal ook nog steeds in 2018 van groot belang zijn op de onlinemarketing markt.