Laten we beginnen met ‘Wat is een goede website?’ We gaan er in dit blog vanuit dat een goede website, een goed vindbare en goed converterende website is. Of met andere woorden een website die leads genereert. Uiteraard kun je websites ook prima inzetten voor branding en hoef je niet altijd direct op de website conversie te hebben, maar dat is niet het type website waar wij vaak mee te maken krijgen.
Als een website moet zorgen voor leads, moeten in het meest ideale geval de volgende zaken uitgewerkt worden:
- de informatiebehoefte van de doelgroep oftewel de content strategie
- die content strategie omvat dan ook een zoekwoorden analyse als basis voor structuur van je website en vindbaarheid in Google
- de customer journey en het conversie-doel
- de User Experience (design, webteksten, navigatie, snelheid etc.)
Kun je dan terecht bij de website-fabrieken die voor €500, – een standaard WordPress thema aanpassen binnen een dag? Of zou je dan toch naar een online marketing bureau moeten die mee kan denken over online strategie, zoekmachine optimalisatie en conversie? Een effectieve website laten maken vergt denkwerk en maatwerk vormgeving en code ook. Een website die serieus leads voor je gaat genereren zal in onze ogen dan ook al snel €7500, – kosten
Zijn ‘goedkopere’ websites dan altijd slecht? Welnee, in veel gevallen kun je prima af met een standaard WordPress thema, zeker als je geen ‘lastige’ salesfunnel hebt en alleen maar je diensten wilt vertonen met een contactformulier. Maar ook in het geval van een standaard thema wil je een partij die meedenkt over vindbaarheid en user experience lijkt ons. In dergelijke kleinere projectjes gaat ook vaak meer tijd ‘verloren’ aan denkwerk en communicatie. Het in elkaar gooien van een WordPress website o.b.v. een standaard thema kan als alle teksten en al het beeld vooraf beschikbaar is namelijk in een middag. Het afstemmen en verzamelen van de content etc. duurt vaak langer dan het bouwen zelf.