Veel ondernemers gaan ‘op gevoel’ over op een nieuwe website. Omdat de oude al echt oud is, niet meer mooi is of een echte reden dat de website te weinig bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen.
Maar wat moet je allemaal op letten als je je oude website gaat vervangen voor een nieuwe? Wij beschrijven hier de belangrijkste zaken:
0-meting van de oude website
Om te weten waar de pijnpunten van je huidige website zitten en om te checken of je nieuwe website echt beter functioneert zijn er een aantal zaken waar je op moeten letten.
Conversies
Breng in kaart hoeveel conversies je ongeveer per maand hebt en welke dat zijn. Zoals bijvoorbeeld ingevulde formulieren, downloads en verkopen.
Breng ook het conversiepercentage in kaart per kanaal (dit vind je in Google Analytics).
Rankings
SEO is essentieel voor je online leadgeneratie. Check daarom de rankings in Google voor de overgang naar de nieuwe website en als de url-structuur van de nieuwe site verandert breng dan ook de oude en de nieuwe urls in kaart zodat je 301 redirects kan maken.
Als de rankings dalen met de nieuwe website weet je dat je aan de bak moet met techniek of content, want de autoriteit van het domein zelf verandert niet door een nieuwe website.
Content migratie
Het migreren van content van het ene CMS naar het andere CMS doe je bij grote sites graag automatisch i.p.v. honderden pagina’s via copy / paste overzetten (inclusief meta data zoals de SEO titel en meta beschrijving).
Voor dit specialisme hebben wij een partner gevonden in Ofz.io